Informace o projektu "Místní akční plán rozvoje vzdělávání v ORP Karviná"
(registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/15_005/0000040)
Název operačního programu: Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Název prioritní osy: Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání
Realizátor projektu: Statutární město Karviná. Realizováno v území ORP Karviná (tj. ve spolupráci s Dětmarovicemi, Stonavou a Petrovicemi u Karviné).
Délka trvání projektu: 1. 1. 2016 - 31. 12. 2017
Předpokládané náklady projektu: 5.156.569,- Kč
Financování
Projekt je financován z Evropských strukturálních a investičních fondů a ze státního rozpočtu ČR.
Místní akční plán (MAP)
MAP = strategie vzdělávání v území se zaměřením na rozvoj kvalitního a inkluzivního vzdělávání dětí a žáků do 15 let (tj. MŠ a ZŠ). Zahrnuje oblasti včasné péče, předškolního a základního vzdělávání, zájmového a neformálního vzdělávání.
Cílové skupiny
Cílovými skupinami projektu jsou:
- děti a žáci,
- pedagogičtí pracovníci,
- pracovníci a dobrovolní pracovníci organizací působících v oblasti vzdělávání nebo asistenčních služeb a v oblasti neformálního a
- zájmového vzdělávání dětí a mládeže,
- pracovníci organizací působících ve vzdělávání, výzkumu a poradenství,
- pracovníci popularizující vědu a kurikulární reformu,
- rodiče dětí a žáků,
- vedoucí pracovníci škol a školských zařízení,
- veřejnost,
- zaměstnanci veřejné správy a zřizovatelů škol působící ve vzdělávací politice.
Cíle projektu
Cílem projektu je podporovat společné plánování a sdílení aktivit v území ORP Karviná, které přispějí k rozvoji vzdělávací soustavy a zlepší kvalitu vzdělávání ve zdejších školách. V rámci vytvořeného partnerství se bude společně hledat řešení místně specifických problémů a potřeb ve vzdělávání. Výstupem projektu je zpracovaný místní akční plán v úrovni MAP+, který bude navazovat mimo jiné i na Lokální strategii rozvoje základního vzdělávání v území zpracovanou v rámci výzvy č. 46 OP VK projektu Společná řešení pro lepší učení.
Dílčí cíle projektu:
- Systémově zlepšit řízení MŠ a ZŠ prostřednictvím začleňování dlouhodobého plánování jako nástroje ke kvalitnímu řízení škol. Budování
- kapacit na úrovni zřizovatelů v území.
- Orientace na kvalitní a inkluzivní vzdělávání.
- Podpora škol se slabšími výsledky a rozvíjení potenciálu každého žáka.
- Zlepšování výsledků dětí a žáků a zároveň snížení nerovnosti mezi nimi.
- Zlepšování využívání místních mimoškolních zdrojů pro rozvoj vzdělávání dětí a žáků, zlepšení spolupráce s rodiči.
- Vyhledávat a podporovat talent dětí, zvýšit jejich talent na trhu práce.
Klíčové aktivity projektu
Podstatou aktivit v projektu je podpora přípravy, realizace a vyhodnocování místních akčních plánů rozvoje vzdělávání, které budou nástrojem implementace vybraných specifických opatření OP VVV prioritně pro oblast předškolního a základního vzdělávání ve stanovených prioritních a volitelných opatřeních.
· Akční plánování
- rozvoj a rozšíření stávajícího partnerství, vznik řídícího výboru
- dohoda o prioritách (vytvoření Strategického rámce MAP do roku 2023)
- akční plánování
- budování znalostních kapacit + spolupráce s Individuálním projektem systémovým se zaměřením na oblast Podpory budování kapacit pro pedagogický leadership na úrovni školy a území
· Realizace
- realizace opatření na podporu žáků ohrožených školním neúspěchem zakotvených v Lokální strategii rozvoje základního vzdělávání v území, což je výstup projektu z výzvy č. 46 OP VK Společná řešení pro lepší učení, reg. č. CZ.1.07/1.1.00/46.0006
- služby školního psychologa na MŠ a ZŠ
· Evaluace
- vnitřní a vnější evaluační aktivity
- vyhodnocení úspěšnosti, účinnosti a dopadů realizovaných aktivit
- doporučení a úpravy procesů MAP a MAP samotného
· Řízení MAP
- vytvoření nezbytné odpovídající organizační struktury
- nastavení a popis komunikačních mechanismů uvnitř MAP a základních procesů fungování MAP
- účast a spolupráce na odborných panelech organizovaných v rámci jiných projektů systémových nebo ostatních se zaměřením na proces tvorby akčních plánů rozvoje vzdělávání, komplexního systému hodnocení, budování kapacit pro inkluzivní vzdělávání, zavedení kariérního systému učitele do praxe a inkluzivní a kvalitní vzdělávání v územích se sociálně vyloučenými lokalitami
· Řízení projektu
- stanovení realizačního týmu a způsobu řízení projektu
- vytvoření funkčního aparátu k naplňování a řízení MAP, tj. vhodná a odpovídající organizační struktura tvořena systémem pracovních skupin a poradních orgánů
- identifikace dotčené veřejnosti
- základní struktura partnerství